Wat is 'growth hacking'? En hoe kan het relevant zijn voor jouw bedrijf?

‘Growth hacking’, wat voor iets is dat? Het eerste waar je waarschijnlijk aan denkt, is een donkere schim die voor een scherm zit waar allerlei vreemde codes op te zien zijn. Daar heeft het gelukkig niets mee te maken. Het is juist een manier om je bedrijf op een kosteneffectieve manier te laten groeien. Zegt het je nog steeds niets? Ik leg je hieronder graag uit hoe je met jouw bedrijf precies aan ‘growth hacking’ kan doen.

Kort gezegd: growth hacking is een strategie waarbij creatieve en innovatieve marketingtechnieken ingezet worden om versnelde groei te realiseren. Een voorbeeld hiervan is Dropbox: Voor elke doorverwijzing van een persoon waarbij de genodigde zich ook aanmeldt, krijgt de doorverwijzende persoon een upgrade van 500MB aan opslagruimte. Hierdoor steeg het aantal aanmeldingen bij Dropbox met zo’n 60%.

Ook zo’n geniale strategie bedenken? De volgende vragen zijn hierbij essentieel om aan jezelf te stellen:

Wat is jouw groeidoel?

Wil je graag meer websitebezoekers? Conversies? Leads? Wanneer je het groeidoel van je bedrijf hebt bepaald, is het tijd om eens samen met een growth-hack-team aan het brainstormen te slaan. Je kan dit natuurlijk ook zelfstandig doen, maar dat maakt het vinden van originele ideeën natuurlijk wel een stuk complexer.

Heb je bijvoorbeeld een groot bereik via betaalde campagnes, maar merk je dat het aantal websitebezoekers achterblijft? Dan is dit het signaal om jouw ‘growth hacks’ hierop af te stemmen. Tijdens het brainstormen, is er geen enkel idee uit den boze en staat er geen limiet op het aantal ideeën. Denk eens out-of-the-box!

Experimenteren

Na het brainstormen, bepaal je welk idee het snelst en meest efficiënt te realiseren valt. Je vraagt ook zoveel mogelijk feedback, want uiteindelijk bestaat jouw doelgroep niet enkel uit jezelf of je werknemers. Verder houd je best ook rekening met de technische skills van je team, zet je in op creatieve marketing en gebruik je data om verschillende experimenten op poten te zetten. Dit zowel on- als offline. Voer deze experimenten uit gedurende een periode van 30 tot 90 dagen en meet wekelijks de resultaten.

Heb je niet meteen een idee dat een (grote) investering waard is? Kies dan eerst voor de makkelijkste weg. Maak bijvoorbeeld een Instagram-profiel aan en post content die relevant is voor de sector waarin je bedrijf zich bevindt . Baken je doelgroep ook steeds goed af. Laat het liken, delen en commenten beginnen! Dit is vrijwel dé eenvoudigste manier om te leren wat mensen juist wel en niet leuk vinden of wat ze nodig hebben.

Meten is…weten!

Welke route je ook kiest, het is belangrijk om de resultaten van jouw ‘experimenten’ regelmatig te analyseren betreffende hun effectiviteit. Er moet continu gemeten en geanalyseerd worden op basis van bepaalde KPI’s (key performance indicator). Een KPI uit ons eerder genoemde voorbeeld was in dat geval het aantal websitebezoekers. Wanneer de test- en analyseperiode afgelopen is, stel je jezelf steeds deze drie vragen:

  1. Wat was het effect van dit experiment?
  2. Waar ligt de oorzaak van het resultaat?
  3. Hoe nauwkeurig waren je voorspellingen?

Et voilà, zo kom je uiteindelijk bij dé ‘growth hack’ terecht die het verschil voor jouw bedrijf kan maken. Of klinkt dit voor jou eerder als iets waar je helemaal geen tijd voor hebt? In dat geval, kan je ook altijd op ons rekenen. Thys Communicatie geeft zijn klanten strategisch marketingadvies om uitzonderlijke resultaten en uiteindelijk groei te realiseren. Interesse? Contacteer ons!

Vragen? contacteer ons

Wilt u meer informatie?
Neem nu contact op, we werken graag een voorstel uit op maat!

Contact

Persoonlijke service

We focussen op het ontwikkelen van een duurzaam partnership. Een snelle en persoonlijke service staat daarbij centraal.

Innovatieve
strategieën

Dankzij onze ervaring met KMO’s en zelfstandigen uit diverse sectoren kunnen we uw bedrijf vanuit een helicopterview bekijken en interessante groeistrategieën voor u ontwikkelen.

Commerciële visie

Sales en marketing zijn altijd in evolutie. Thys Communicatie volgt voor u de marktevoluties op de voet zodat u optimaal advies krijgt voor de commerciële visie van uw bedrijf.

Focus op groei van uw bedrijf

Dankzij een no-nonsense aanpak met directe communicatie houden we focus op de groei van uw bedrijf.

Vragen? Contacteer ons!