Stel je voor: je bent op zoek naar een nieuwe staafmixer. Je hebt er momenteel drie in je winkelmandje die je mooi vindt. De ene heeft meer dan 100 reviews met een gemiddelde waardering van 4,8 sterren. De tweede heeft maar 5 reviews en gemiddeld 4 sterren. De derde heeft geen enkele recensie. Welke koop je? Logischerwijs gaat je voorkeur uit naar de staafmixer met meer dan 100 tevreden klanten. Maar hoe komt dat? Het zijn uiteindelijk ‘maar’ beoordelingen, toch?
Dit komt door een psychologisch fenomeen dat we ook wel ‘social proof’ noemen.
In dit blogartikel onderzoeken we wat social proofing precies is en hoe je het in jouw marketingaanpak kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat mensen voor jouw product of dienst gaan kiezen.
Er vallen 6 verschillende soorten social proofing te onderscheiden:
Nu het onderscheid tussen de verschillende types social proofing duidelijk is, gaan we dieper in op hoe je dit in jouw voordeel kan gebruiken:
Jouw bedrijf kan misschien wel online getuigenissen of recensies ontvangen, maar heb je er ooit aan gedacht deze ook te delen op sociale media?
Als je samenwerkt met bekende of kwalitatieve merken, is het publiekelijk delen van deze informatie, een andere ideale manier om interesse op te wekken in jouw product of dienst. Denk aan de banner onderaan een website met de logo’s van partners of klanten.
Heeft jouw bedrijf prijzen gewonnen of hebben bepaalde producten een speciale erkenning gekregen? Pronk hier dan ook mee! Zo laat je aan mensen zien dat jouw bedrijf, naast andere zaken, ook bekend staat om zijn uitmuntendheid.
Mensen weten dat je tevreden klanten hebt als je ‘door gebruikers gegenereerde content’ deelt op je eigen social media pagina's. Instagram is hiervoor het perfecte platform. Creëer een branded hashtag, neem deze op in je bio en stimuleer je volgers om deze te gebruiken, bijvoorbeeld door middel van een give-away.
Maak verschillende categoriepagina’s aan op jouw website zoals ‘bestsellers’ of ‘trending’. Het tonen van producten die populair zijn, geeft klanten het vertrouwen en de voldoening dat ze de best mogelijke aankoop doen.
De laatste toepassing van social proofing is het tonen van het aantal klanten dat je hebt bediend, producten die je hebt verkocht of gebruikers die je hebt. Dit laat zien dat jouw bedrijf bekwaam is en mensen tevreden kan stellen.
De kracht van social proofing is onmiskenbaar. Het gaat over verkopen op basis van vertrouwen, reputatie en authenticiteit. Een belangrijke les die veel ondernemers snel leren, is dat een tevreden klant waardevoller is dan welke reclameboodschap dan ook. In veel opzichten komt dit allemaal neer op de kwaliteiten van jouw bedrijf en het vinden van manieren om deze om te zetten in overtuigende, digitale marketingberichten.
Hulp nodig met het implementeren van deze strategie in jouw (online) marketingaanpak? Contacteer ons en wij helpen jou op weg.
Wilt u meer informatie?
Neem nu contact op, we werken graag een voorstel uit op maat!
We focussen op het ontwikkelen van een duurzaam partnership. Een snelle en persoonlijke service staat daarbij centraal.
Dankzij onze ervaring met KMO’s en zelfstandigen uit diverse sectoren kunnen we uw bedrijf vanuit een helicopterview bekijken en interessante groeistrategieën voor u ontwikkelen.
Sales en marketing zijn altijd in evolutie. Thys Communicatie volgt voor u de marktevoluties op de voet zodat u optimaal advies krijgt voor de commerciële visie van uw bedrijf.
Dankzij een no-nonsense aanpak met directe communicatie houden we focus op de groei van uw bedrijf.
Vragen? Contacteer ons!